Totul despre sistemul electric al mașinii

sistemul electric al masinii

Un rol importat în funcționarea optimă a unei mașini îl joacă sistemul electric, exact ca și sistemul nervos al unui organism. Acest sistem este foarte complex, format în general din:

  • Baterie
  • Cablaje electrice de diferite dimensiuni
  • Conectori sau mufe
  • Elemente de comandă sau actuatori
  • Aparatură de bord
  • Alte componente electrice și electronice

Acest ghid este disponibil şi în format PDF.

Bateria

Bateria are rolul de a înmagazina energie electrică la un nivel de tensiune optim de funcționare al sistemului electric, care, în funcție de construcție, poate fi de 6V, 12V, 24V. Bateria se găsește de obicei sub capota față, în compartimentul motorului, în habitaclul mașinii (sub scaun sau podea) sau în portbagaj. Aceasta poate să difere ca dimensiune de la un autovehicul la altul (lungime, lățime și înălțime; dimensiunea este dată de locașul în care este fixată), și din punct de vedere al curenților de descărcare.

Capacitatea de acumulare a energiei se datorează unor reacții chimice ce au loc în interiorul bateriei, formată din celule galvanice (de regulă, 6 la număr) legate în serie. Pe o celulă este atașată un așa numit “Ochi magic” care ne arată starea acelei celule (adică densitatea electrolitului), dar nu starea întregii baterii:

– Culoarea neagră indică o descărcare acută, sub nivelul funcțional, fiind necesară o încărcare urgentă a bateriei. Este bine de știut că o baterie ținută mult timp în această stare poate să ducă la defectarea ireversibilă a acesteia datorită sulfatării suprafețelor plăcilor.

– Culoarea galbenă indică un nivel scăzut al electrolitului, fiind necesară completarea cu apă distilată.

– Culoarea verde indică o stare bună de funcționare, cu un nivel de tensiune optim pentru funcționarea sistemului electric.

Ai nevoie de o noua baterie? Primeşte 3 oferte de preţ de la service-uri auto din apropiere!

O baterie nu are o durată de funcționare bine determinată, ci depinde de mai mulți factori, precum:

1. Funcționarea corectă a sistemului de încărcare (alternator cu regulatorul de încărcare, conexiuni, cablaje, papuci și borne);

Verificarea acestui sistem se face în mod periodic odată cu efectuarea reviziei tehnice (indiferent de grad), dar se acordă o atenție mai mare acestuia în cadrul reviziei sezoniere de toamnă. Atunci se măsoară următoarele:

a. Curentul de staționare, adică se înseriază în circuitul de minus al bateriei cu instalația autovehiculului un ampermetru sau un clește ampermetru și se citește valoarea curentului absorbit de sistem care nu are voie să depășească o valoare de 50mA, maxim 70mA. Dacă este sesizată o valoare mare, se trece la depistarea circuitului problematic, reconectând pe rând siguranțele de alimentare ale acestora, sesizând scăderea curentului la deconectarea acelui circuit.

O staționare mai lungă a autovehiculului cu un curent de staționare mare duce la descărcarea mai rapidă a bateriei, de aceea este recomandat ca pe perioade mai lungi de staționare să se deconecteze borna MINUS a bateriei.

Orice deconectare a bateriei de la sistem trebuie să se facă mai întâi de la borna MINUS, apoi PLUS, iar montarea este inversă demontării: PLUS, apoi MINUS. Dacă o baterie este lăsată nefuncțională, este recomandat a se verifica, a se efectua o încărcare completă până la atingerea a 12V, 6V, a se curăța de orice mizerie sau depuneri (în special în zona bornelor pentru a nu se crea curenți de descărcare în aceste zone), și a se efectua o încărcare periodică pentru a nu se degrada (bateria se sulfatează – proces ireversibil, ducând la degradarea acesteia).

b. Nivelul de tensiune pe bornele bateriei în mai multe regimuri de funcționare, adică:

– în timpul staționării cu motorul oprit, nu are voie să scadă mai mult de 11,9V;

– în timpul funcționării motorului la o turație de maxim 1.500 rotații/minut, între 13,8V și 14,4V, cu consumatorii porniți (ventilator încălzire, ștergătoare, lumina de drum fază scurtă), iar revenirea la mersul în gol să nu facă variații de tensiune (scădere bruscă și creștere înapoi la nivel);

– în timpul funcționării motorului la supraturații să nu depășească valoarea maximă de 14,7V.

2. Timpii mari de staționare cu nivele de reîncărcare insuficiente;

3. Echiparea mașinii cu consumatori suplimentari (sisteme audio-video sau de iluminat);

4. Timpii mari de funcționare la capacitatea de descărcare, adică se solicită bateria la pornire din cauza unor defecțiuni ale motorului;

Timpul maxim de folosire a electromotorului nu trebuie să depășească 6 secunde. În acest timp de pornire, tensiunea pe bornele bateriei nu trebuie să fie mai mică de 9,5V la peste 15°C și mai mică de 8,5V când temperatura exterioară scade sub -15°C. Este necesară o revizie a electromotorului dacă se constată depășirea valorilor de mai sus, apoi dat un verdict asupra stării bateriei;

5. Fixarea și întreținerea (oxidări, deformări prin frecare);

6. Nivelul concentrației de acid al electrolitului la bateria cu întreținere (la bateriile fără întreținere nu este posibilă măsurarea acestuia);

Este recomandat ca nivelul concentrației de acid al electrolitului să se găsească între valorile 1,26 – 1,28 g/cm3. Măsurarea nivelului se execută cu un densimetru, în funcție de temperatura electrolitului. Alegerea tipului de baterie trebuie să îndeplinească criteriile constructorului autovehiculului. Nefiind îndeplinite aceste criterii, bateria poate să-și piardă garanția sau să se defecteze prematur. Pentru a evita aceste neplăceri, se recomandă consultarea unui electrician auto autorizat.

Alternatorul

Este un generator trifazat de tensiune continuă (redresată), care are rolul de a menține tensiuni și curenți de încărcare ai bateriei în funcție de starea de consum a sistemului electric al autovehiculului.

Parametrii de funcționare sunt cei menționați la capitolul BATERIE. Revizia alternatorului este importantă și este necesară pentru a se evita defectarea acestuia în timpul funcționării. În cadrul reviziei alternatorului sunt importante mai ales constatarea gradului de uzură al periilor și colectorului rotorului acestuia, starea punții redresoare, contactelor, fuliei și a rulmenților. Repararea acestor piese se face doar de către personal instruit, calificat și autorizat.

Cablurile și conectorii

Au rolul de a face conexiunea între piesele electrice fără a deforma caracteristicile semnalelor, tensiunilor sau curenților între acestea. De aceea este necesar a se verifica perfecta continuitate a acestora și traseul pe care sunt montați, pentru a se evita deteriorarea izolației și integritatea acestora. Verificarea conectorilor (mufelor) prin deconectare poate duce la descoperirea unor oxidări în interiorul acestora și evitarea funcționării defectuoase ale acestora. Majoritatea defecțiunilor de funcționare ale unei mașini se datorează acestor elemente.

Echipamentele electronice și actuatorii

Au rolul de a menține funcționarea autovehiculului în parametri normali. Acestea sunt elemente sensibile la factori externi (vibrații, șocuri mecanice și electrice, solvenți de toate tipurile – inclusiv apa, temperaturi ridicate ș.a.), de aceea este recomandată verificarea stării de fixare a acestora, cât și starea de protecție împotriva acestor factori dăunători.

În concluzie, toate elementele sistemului electric au importanța lor, iar noi trebuie să acordăm atenție sporită reviziilor auto, implicit, efectuării tuturor lucrărilor din cadrul fiecăreia.

Spune și prietenilor tăi: