Tipurile de ulei de motor

Tipurile-de-ulei-de-motor

O întrebare frecventă pe care o aud mecanicii auto este: Ce tip de ulei să folosesc la mașina mea?

Pentru a putea răspunde la această intrebare, este nevoie să clarificăm câteva informații de bază. Motoarele termice ale mașinilor sunt echipate cu un sistem de ungere cu ulei. Acest sistem folosește ulei motor ce îndeplinește mai multe funcții importante:

• Ungere/lubrifiere
• Răcire
• Curățare
• Protecție împotriva coroziunii
• Îmbunătățirea etanșeității
• Agent de forță

Din ce este compus uleiul?

Uleiurile au o compoziție complexă. In principal, uleiul de motor este compus din ulei de bază, 75-85% și aditivi 25-15%. Aditivii au rolul de a îmbunătății unele caracteristici ale uleiului, în consecință, îi cresc calitățile acestuia.

Uleiurile de bază, îndeplinesc funcția principală a sistemului de ungere – lubrifierea. Aceste uleiuri se clasifică in 3 categorii:

• Uleiuri de bază minerale
• Uleiuri de bază sintetice
• Uleiuri de bază semi-sintetice (amestec de ulei mineral și ulei sintetic)

Ce avantaje au uleiurile sintetice în comparație cu cele minerale?

Uleiurile sintetice sunt obținute prin procedee chimice controlate. Combinate cu aditivi speciali, acestea oferă ungere și protecție optimă motorului. Uleiurile sintetice oferă în plus față de uleiurile minerale:

• vâscozitate mai mică la temperaturi scăzute (motorul pornește mai usor la temperaturi scăzute)
• rezistență mai bună în ceea ce privește formarea depunerilor solide
• stabilitate mai bună la oxidare

În Europa, standardul de clasificare al uleiurilor este dat de Asociația Constructorilor de Automobile (ACEA), astfel că avem 3 categorii:

Ax/Bx – pentru motoare diesel sau benzină
Cx – pentru motoare diesel sau benzină dotate cu sisteme de post-tratare a gazelor de evacuare (Ex: filtru particule)
Ex – vehicule comerciale

Cel mai popular mod de clasificare al uleiurilor este după vâscozitatea la anumite temperaturi. Această clasificare este realizată de standardul SAE J 300.

Astfel sunt clasificate uleiuri:
• Monograd
• Multigrad

Uleiurile sunt încadrate în 11 clase, începand de la temperaturi scăzute (-35 ºC) și până la temperatura maximă de funcționare a motorului termic (+100 ºC)

Uleiurile monograd sunt:
• de iarnă: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
• de vară: 20, 30, 40, 50, 60

In zonele cu variații de temepratură iarnă-vară, se utilizează uleiurile multigrad.

Vezi infografic pentru alegerea tipului ideal de ulei in funcție de temperatura mediului ambiant.

infografic_ulei_motor_autoeconom.ro

Având în vedere multitudinea de caracteristici, se recomandă consultarea manualului de întreținere tehnică al mașinii pentru alegerea uleiului potrivit sau verificarea publicației „Bine de știut” realizată de mecanicul dedicat autoeconom.ro cu informații utile despre reviziile auto.

Curios ce este vascozitatea?
Conform DEX, vâscos, -oasă = Care prezintă vâscozitate, cleios, lipicios.

Spune și prietenilor tăi: